Tweede week

13 maart 2014 - Katete, Zambia

Zaterdag hebben we heel luxe gedaan. We zijn namelijk naar Chipata stadje verder op gegaan en naar een hotel gegaan waar er een zwembad is en waar je ontzettend lekker kan lunchen. Heb daar een chickenwrap gegeten. Dat was na al die dagen rijst van tussen de middag erg lekker! Ik heb me goed ingesmeerd, maar ondanks dat ben ik gewoon verbrand! Het gaat erg snel hier, want ik ben echt nog nooit verbrand. In Chipata eindelijk een Zambiaans nr gekocht waar internet opgezet kan worden. Nu nog op de juiste maat knippen om het in m'n iPhone te krijgen ;). Er bestaan knippers, maar de winkel waar ze het deden was dicht. Heb het daarom zelf gedaan en gelukkig heb ik de simkaart niet te klein geknipt. Mijn iPhone had gelukkig geen simlock dus nu kan ik weer normaal op internet en iedereen een beetje op de hoogte houden.

We zitten in de nasleep van de regentijd en daarom regent het soms ontzettend hard! Gelukkig dan niet de hele dag, maar voor een aantal minuten. Zondag ging daarom de volleybal niet door. Hebben in het grote studentenhuis film gekeken. En rustig aan gedaan. Er zijn op dit moment nog vier andere studenten. Een uit Zweden, Noorwegen, Australië en een meid uit Utrecht. We hebben rustig aan gedaan en een film gekeken.

Maandag weer een dagje op de OPD. Patiënten met hoge bloeddruk staan op chronische medicatie, maar weten niet wat ze gebruiken. Als je dan wat wilt wijzigen is het vaak niet duidelijk welke ze al wel gebruiken of welke al voor een week op was. Dat maakt het erg lastig. Ik laat ze daarom na wijzigingen een maand later terugkomen om te kijken of het goed gaat.

Dinsdag ben ik in de ochtend ziek naar huis gegaan. Had het gevoel te moeten flauwvallen en voelde me echt niet lekker. Nu blijkt het dat er meerdere mensen dit hebben gehad. Heb op de bank gelegen, veel water gedronken en filmpje gekeken. Wat voel ik me dan altijd nutteloos. Wil niet ziek zijn en gewoon doorgaan, maar ik weet ook wel dat dat eigenlijk niet verstandig is. 'S avonds hadden we al gepland uiteten te gaan en natuurlijk wilde ik graag mee. Gelukkig voelde ik me aan het eind van de dag alweer stukke beter, dus ben ook meegegaan. Het eten was heerlijk! Echt Zambiaans met nschima en vis en ovenschoteltje en lekkere groentes. Toen we thuis kwamen voelde ik weer buikpijn en moest ik heel snel naar de wc. Heb overigens al meer dan een week diarree, maargoed dat schijnt ook iedereen in het begin te hebben.
Woensdag was het een nationale feestdag en waren we vrij! Zijn op de taxifiets naar Katete gegaan. Vond het best eng zo achterop door het zand etc. Heel aangekomen hebben we wat gewinkeld. Er kwam een ontzettende regenbui en hebben daarom in een winkel gewacht totdat het minder werd. Op de foto kan je zien dat de winkel op een gegeven moment helemaal vol stond. Het dak begon ook te lekken na een tijdje, dus hebben we de eigenaresse geholpen met pannen neer te zetten.

Vandaag nog laatste dagje OPD want vrijdag gaan we naar Malawi!

1. Paul:
    13 maart 2014
    Jaja doc. Je moet natuurlijk wel goed op jezelf blijven letten.
    Mmmwah, Malawi... is Zambia niet ver genoeg?
    We hebben ondertussen begrepen dat jullie een collega gaan uitzwaaien.
    Veel plezier daar en een goed reis... maar eerst vandaag nog.

xxPSxx
  2. Kees en Albert:
    Beterschap!!
  3. Karin&Paul:
    Hoi lief
    Ja wat vervelend die diarree.(zal het in de familie zitten???)
    Leuk om te horen dat je toch iedere dag maar weer iets meemaak. De tijd zal voor jou wel heel erg snel gaan door al die nieuwe indrukken die je op doet. De foto's zijn ook leuk om te zien dat geeft je toch ook een indruk. Ik wens je samen met Beate veel plezier dit weekend naar Malawi en doe voorzichtig. Veel liefs mamaXXXXXXXXXXX
  4. Trudie:
    13 maart 2014
    lieve lianne, wat geweldig om te lezen wat je allemaal meemaakt. Wat zullen ze blij zijn met een dokter zoals jij die hun taal al spreekt hihi. zorg ook goed voor je zelf hoor! veel plezier het weekend! en we kijken al uit naar je volgende verslag! Dikke kus van ons xxx
  5. Adri en Ria Heijboer:
    14 maart 2014
    Hoi Lianne. Hebben ze geen goed Zambiaans middel tegen de
    diarree ? en het hoort inderdaad wel bij verre reizen/stages
    diarree, maar toch liever niet. Beterschap en veel plezier dat
    zal wel goed komen als ik je verslag zo lees.
  6. Thea:
    15 maart 2014
    Hoi Lianne, kreeg van Steef je link door. Leuk om je belevenissen daar te lezen. Wens je nog heel veel plezier daar. Pas goed op jezelf. Groetjes, ook van Dick, vanuit Hongarije. Xx