South Luangwa National Park

7 april 2014 - South Luangwa National Park, Zambia

Vrijdag ochtend kwam George ons met een vriend ophalen en reden we negen uur weg op naar South Luangwa National Park. Onderweg heeft George een teken dat hij met ze handen maakt naar andere taxichauffeurs zodat ze elkaar kunnen waarschuwen of er politie langs de weg staat. Op een gegeven moment kreeg hij van iemand door dat dit zo was dus besloot hij een alternatieve route te maken... Wat een avontuur!, want we gingen dwars door een maisveld en de "weg" leek verder op een door een regenbui uitgesleten rivierbed. Het duurde dan ook niet lang voordat we met onze auto vastzaten. Gelukkig had George z'n maat een krik mee en hebben ze aan een kant de auto opgekrikt en er afgebroken takken en zand ondergestopt. De eerste poging om verder te rijden was meteen geslaagd en we konden verder. Eerst moest de auto nog op twee wielen een heuvel af en daarna zijn we de auto weer ingestapt en verliep de reis verder gelukkig vlekkeloos. Na een paar uur reizen kwamen we aan werden we welkom geheten door de eigenares met een welkomstdrankje. Ze waarschuwde ons dat er op het lodge terrein nijlpaarden en olifanten komen. Daarom zijn er bewakers die savonds als het donker is met je mee lopen. De rest van de dag hebben we lekker aan het zwembad gelegen en gezwommen. Verder echt super lekker gegeten! De lunch was heerlijk en daarna kregen we nog pannenkoeken en savonds een drie gangen menu! Het eten bij het ziekenhuis is echt een stuk minder goed, dus hebben super genoten van alle verse groenten! Volgende morgen werden we om vijf uur gewekt en hadden we half zes ontbijt en gingen we op pad naar het nationale park. Het park is 9000m2, dus erg groot. We zaten met ze negenen in de auto en David vertelde ons van alles over de dieren die we zagen. Het was erg relaxt om gewoon in de auto te zitten en om je heen te kijken met een lekker windje door je haar. Zo weet ik nu dat je impala's en Puku's uit elkaar kunt halen omdat impala's twee kleuren bruin op hun buik hebben en Puku's niet. Daarnaast hebben impala's drie strepen op hun kont dat een M vorm heeft. Ze worden daarom ook wel de mc donalds van de Bush genoemd, want ze worden echt door elk roofdier gegeten. Het was echt super om al de dieren van heel dichtbij te kunnen zien en te kunnen fotograferen. Net zoals toen ik vroeger naar Texel ging en op de boot al m'n foto's al had gebruikt omdat ik de meeuwen wilde fotograferen. Gelukkig heb ik nu een digitale camera. De giraffen staren je gewoon aan en het lijkt wel of ze voor je poseren. De olifanten raken soms wat geïrriteerd en dan laten ze zien dat ze het niet zo leuk vinden. Eerst houden ze hun slurf in de lucht om te ruiken en eigenlijk is dat ook een teken van lichte agressie. En dan maken ze geluid en komen ze richting de auto. Gelukkig zijn ze zelf ook een beetje bang dus komen ze niet helemaal naar de auto toe. Wat wel echt het coolste was is dat we overdag een luipaard hebben gezien van een meter afstand! Erg mooi beest. Verder ook verschillende vogels gezien en eigenlijk teveel om op te noemen. Wat ik nog wel graag had willen zien zijn de leeuwen. Die zijn eigenlijk al bijna een week niet echt gezien, dus die zijn verderop in het park. In het park deden we een stop om te plassen en iets te drinken en kregen we ook nog wat te horen over de kleinere diertjes zoals termieten. De natuur is echt heel mooi en dan is Nederland maar erg saai! Er zijn hier heel grote bomen die Baobab trees worden genoemd. Die kunnen echt enorm groot worden. Toen we terugkwamen konden we lekker zwemmen en relaxen in de zon en kregen we half 12 lunch en drie uur ook nog een klein hapje voordat we half vier weer het park ingingen voor de avond drive. In de namiddag hebben we echt enorm veel dieren gezien. En toen de zon begon onder te gaan hebben we een stop gemaakt om een mosi (sundowner) te drinken en wat popcorn te eten. Wel uiteraard op een veilige plek want de roofdieren zijn dan op pad om te jagen. Plotseling hield de auto ermee op en konden we niet meer verder rijden. Uiteraard stonden we middenin de Bush Bush, dus niet erg veilig om dan lange tijd stil te staan. David had wat onder de motorkap gedaan en gelukkig konden we weer doorrijden maar dit duurde niet lang of de auto sputterde alweer tegen. Zo hebben we de hele terug weg in een schokkende auto gezeten en met de hellingen sloeg hij steeds uit. We treffen het wel dit weekend met de auto's. We hebben daarom savonds niet erg veel dieren extra gezien. Alleen een hyena van 100m afstand. Savonds nog heerlijk gegeten en een biertje gedronken daarna was ik echt gesloopt en zijn we niet al te laat naar bed gegaan. Het bed lag echt heerlijk geen kuil en geen pijn aan de heupen snachts! Lena en Sarah hadden een onrustige nacht want Lena had een klein vleermuis in dr bed en die had over haar heen gelopen en daarna zat er ook nog een kikker in dr bed!
Wij hadden nergens lat van gelukkig en hebben heerlijk geslapen. Wel erg vroeg weer op maar dat ging eigenlijk prima. Zondag hebben we ook een ochtend en avond drive gedaan en verliep de dag hetzelfde als de zaterdag. Erg relaxt en super mooie dingen gezien weer. Een luipaard had een impala (uiteraard) gedood als diner en een boom ingetrokken. De ingewanden had hij er al uitgetrokken, want dan schijnt het later beter te smaken. Later kwamen we terug en zagen we dat hij een deel van de impala had gegeten en dat hij het hoger de boom in had getrokken. De luipaard zelf hebben we ook nog gezien, die lag namelijk in een andere boom te wachten dat hij rustig z'n prooi kon opeten. Nu is het maandag en worden we 13:00 weer opgehaald door George en z'n maat om ons terug naar Katete te brengen. Waar we dinsdag weer zullen beginnen aan de arbeid. De nieuwe studenten weten nog steeds niet wat ze willen qua afdeling beetje irritant vind ik dat, want het lijkt mij dat je echt wel weet welke afdeling je leuker lijkt (medical of surgery). Stiekem hoop ik dat ze medical gaan doen, omdat ik anders met Be nog minder kan doen. We zullen het zien!
Nu nog even relaxen aan de rivier en naar de nijlpaarden en krokodillen kijken die voorbij komen zwemmen.

1. Paul:
    7 april 2014
    Ik kan alleen maar in herhalingen vallen.
    Wat geweldig allemaal dat je dit mee mag maken.
    OK.. toegegeven, hier vandaan vinden wij het allemaal nog spannender. Tenslotte zijn wij alleen maar Artis en Burger's Bush gewend, maar een luipaard op 1 m afstand. hyena's, wilde honden... Wauw allemaal.
    Tot slot ook nog bericht over je studie, doctoraal, dus moeten we vanaf nu drs. L. Scholten adresseren. Super geweldig.

dikke knuf van Pap en Mam
  2. Kees en Albert:
    8 april 2014
    Top weer, wat een prachtige ervaringen!!
  3. Esther:
    8 april 2014
    Wauw DRS.Scholten! Wat een mooie foto's en wat een super verhaal weer!
  4. Richard en karin kwadijk:
    Hoi Lianne,

Ten eerste gefeliciteerd met je tite: drs. !!!
    Petje af hoor...goed gedaan.

Wauw die foto's van de dieren.
    Dat die gewoon op je pad komen....zo bizar !
    Net alsof je naar plaatjes in een dierenboek zit te kijken.

Leuk om je verhalen weer te lezen en je fotootjes te bekijken.
    We volgen ze trouw.
    Zijn altijd weer benieuwd wat je nu weer hebt meegemaakt.
    Super hoor.
    Wat een beleving daar.

Nou geniet ervan en vooral voorzichtig, je weet nooit wat je op je "pad" tegenkomt hahahaha.

tot de volgende keer.

groetjes Richard en Karin (kwadijk)
  5. Loes:
    Wow! Super foto's! Gefeliciteerd chica! Xx
  6. Berrie en carmen:
    Hoi Lian,
    Proficiat met het behalen van de titel drs, geweldig wat je allemaal mee maakt 0p zo'n safari en natuurlijk in de klinik.
    Geniet er maar van, want voor je het weet is het voorbij!!!

Grtjes Limbo's
  7. Diny:
    9 april 2014
    Nou, het waren niet alleen die meeuwen op de boot naar Texel maar op werkweek in Ermelo gingen al jullie foto's op aan de hond en de geiten maar wat een avontuur in die auto door het maïsveld en op 2 wielen en dan al die dieren zo dichtbij. Top dat je dit mee kan maken.