Eerste week chirurgie

23 maart 2014 - Katete, Zambia

Leuk al jullie reacties te lezen! Zikomo Kambiri! (Heel erg bedankt!)

De chirurgie afdeling is verdeeld in een mannen afdeling (Kizito) en een vrouwen afdeling (Mukasa). Ik zit nu op de vrouwen afdeling voor drie weken. De afdeling wordt ook door de OBS/GYN gebruikt (gynaecologie). Elke ochtend begint de dag met de wardround, deze start half 8. Hierbij gaan we langs elke patient om te kijken hoe het gaat en wat we willen plannen qua onderzoeken die dag. Op de dinsdag en donderdag gaan we daarna naar de SOPD. Dat is eigenlijk net als de MOPD een soort van poli. De meeste patiënten komen met botbreuken en dan geef je ze een sling, spalk of gips. De patiënten die een breuk hebben gehad komen ook voor controle naar de SOPD. Spoed en nog niet echt meegemaakt. Misschien dat die alleen via de MOPD binnenkomen. De overige dagen zijn er operaties. Er zijn twee operatiekamers die door surgery gebruikt worden. De operatiekamers zijn vrij groot en het ziet er eigenlijk vrij goed uit. Dat er vliegen rondvliegen kunnen wij ons in Nederland natuurlijk niet voorstellen maar verder proberen ze zo steriel mogelijk alles te doen.
Woensdag had ik on call dienst en dan neem je de nieuwe patiënten op en doe je de consulten op andere afdelingen. Het was een drukke dag omdat je ook nog SOPD hebt dan.
Vrijdag was mijn eerste dag dat ik in THE theater was en mocht ik met dr Moyo mee opereren. Hij is een orthopedische chirurg uit Lusaka. Hij werkt daar in een privé kliniek. We hebben een heup, bovenbeen en onderbeen gedaan. Ik mocht onder supervisie toch aardig wat doen, dus dat was super leuk. Tijdens de operatie kwam er iemand vertellen dat er een slang in de andere operatiekamer zat! Tussen de klemmen weliswaar en hebben ze hem met een tang de kamer uitgegooid. S' avonds ben ik met hem nog langs een aantal patiënten gegaan omdat ze nog met hem besproken moesten worden. Toen bleek dat hij persee die avond nog een meisje wilde opereren, omdat ze anders nooit meer zou kunnen lopen. Ik vond het eerlijk gezegd een beetje overdreven, want de volgende morgen was hij ook nog hier in St. Francis, maar hij vond dat het niet kon wachten. Het meisje had een breuk in het bovenbeen, zonder dat de groeischijf en of het gewricht betrokken was. Hij heeft iedereen bij elkaar gebeld en de operatie kon gedaan worden ondanks dat ze niet volledig nuchter was. De operatie ging goed en heb de incisie gehecht. Die avond was ik uiteindelijk half 11 thuis en was ik erg moe en ben ik eigenlijk meteen naar bed gegaan. Iemand die hier werkt had een quiz in elkaar gezet en die werd die vrijdagavond gehouden, dus die heb ik jammer genoeg gemist. Heb hem gevraagd of hij in de tijd dat ik er nog ben nog eentje wil maken. Hij schijnt er veel tijd aan kwijt te zijn, maar hopelijk gaat het nog lukken.

Be en ik proberen een klein onderzoek te doen naar melanomen, (kwaadaardige moedervlekken). We hebben er nu al een aantal gezien hier en ze zitten allemaal op de voetzolen. Dat is typisch want in Ned. zie je ze juist op plekken waar er veel zonblootstelling is geweest. Interessant te bedenken of dat met minder pigment te maken heeft of dat de mensen veel op hun blote voeten lopen.. Ik heb een ochtend lang statussen zitten uitzoeken en maar 1 patiënt gevonden, dus gaat erg langzaam maar wie weet gaat het ons lukken.
Dit weekend hadden we een feestje omdat er volgende week twee dokters weggaan. S' avonds zijn we nog naar Katete gegaan omdat er een Malawiaanse zanger kwam optreden. Was erg leuk, maar veel van dezelfde muziek. Leek een beetje op reggae.
Nu is het zondag en was het plan om naar de kerkdienst te gaan in het chichewa. Blijkt dat de kerk hier 1 keer in de maand dicht is en iedereen naar Katete gaat voor de dienst. Toevallig vandaag! Verder nog even naar de markt geweest en tomaten gekocht en met Lena en Sarah pannenkoeken gebakken in de middag. Helaas zonder stroop en poedersuiker. Straks gaan we nog even een rondje rennen en volleyballen. Het is weer prachtig weer, dus erg warm vandaag!

1. Kees en Albert:
    23 maart 2014
    je geniet nog steeds, dat blijkt wel uit je enthousiaste verhalen!!
  2. Paul:
    Geweldig hoor.
  3. Loes:
    Lieve Lianne,

Wat maak je veel mee zeg! Goed te lezen dat je het erg naar je zin hebt. Ook leuk dat er tijd is voor ontspanning, want je bent denk ik wel veel indrukken te verwerken. Je doet vast nog meer een maakt vast nog meer mee dan je allemaal kunt beschrijven. Volgens mij vliegt de tijd ook voor je. Nou heel veel plezier nog en succes met je eigen onderzoek.

Dag hoooooor! ;)

Xx Loes
  4. Esther:
    23 maart 2014
    Hey avonturier! Fijn om te horen dat je het zo naar je zin hebt! Al lijkt een slang in de operatie kamer mij iets teveel avontuur! brrrr Blijf ons op de hoogte houden hoor! Succes met je onderzoek! Dikke kus van ons
  5. Trudie:
    23 maart 2014
    hoi lianne, geweldig om je verhalen weer te lezen!!!fijn te weten dat je het naar je zin hebt (al kijk je op facebook niet al te vrolijk, haha) wens jullie succes met je onderzoek en we kijken uit naar je volgende verslag. dikke kus lieverd!
  6. Ilja:
    24 maart 2014
    Te gek Lianne.... Heb net alle verhalen gelezen!!! Maar wat een ervaringen al allemaal... Dit pakken ze niet meer af!!
    Geniet en succes met je onderzoek!!
    Dikke kus xxx
  7. Katja:
    5 april 2014
    Hi lianne, sprak Stefan gisteren even en was benieuwd hoe je het had, dus hij gaf me jouw site.
    Ik zie aan de reacties dat dit al een oud verslag is, maar ik ga ze allemaal even in volgorde lezen :-)
    Wat een super ervaring!

Groetjes!