St. Francis

30 maart 2014 - Katete, Zambia

Heb ik al verteld dat we advocados uit de tuin kunnen eten? En dat er pompoenen en papaja's groeien? Allemaal erg leuk en lekker! De advocados zijn jammer genoeg alweer gestopt. We hebben ook mensen die aan de deur verse honing verkopen en verder komen er een aantal mensen langs de deur om sigaretten te vragen, lege flessen en of wat eten. Ik geef ze dan meestal een koekje of iets dergelijks. Ik had er nooit aan moeten beginnen want nu blijven ze komen, maargoed voelt ook weer goed iets te kunnen geven aan ze.

Elke dinsdag of woensdagavond hebben we onderwijs door een van de doktoren. We hebben vier praatje gehad over fluids, jaundice, splenomegaly en hernias. De ene dokter is Engels de andere is schots en de andere is Nederlands. Soms wel lastig om de accenten te verstaan trouwens, maar leuk dat ze het doen. Aankomende donderdag moeten Be en ik een presentatie geven en dat gaat over darmverbindingen en de naadlekkages.

Ik heb deze week gelukkig veel meer kunnen en mogen doen. Er was een dokter ziek (keelamandelontsteking) en daardoor was er voor Be en mij veel meer te doen. Erg leuk dat we visite konden doen en dat we bij de operaties veel meer mochten helpen. Breuken reponeren en gipsen, abcessen draineren, amputaties van tenen/vingers en hechten.
Stiekem vind ik het incideren van een abces en draineren best leuk. Deze week ook weer heel bijzondere operaties gezien waarbij brandwonden in het gezicht weer met huid van het bovenbeen wordt hersteld en beenamputatie omdat een voet totaal zwart is geworden. Een klein ondervoed baby'tje dat werd geopereerd omdat hij maar bleef braken. Genoeg weer gezien waar ik mij over heb verbaasd, want de mensen komen zo laat pas met hun klachten!

Op de afdeling liggen een paar jonge meiden en ik heb ze vrijdag een pen en papieren gegeven, zodat ze wat kunnen tekenen. Super blij zijn ze er mee! Ben benieuwd wat ze gaan maken.

Zaterdag was het plan om naar Chipata te gaan om naar het zwembad te gaan maar onze taxichauffeurs wilde ons niet brengen voor de prijs die wij voorstelden. Ze hebben de
Laatste tijd nogal wat gedoe gehad met de Politie en beide zijn hun auto een tijdje kwijt geweest en daarnaast moesten ze ook aardig wat betalen. Voornamelijk omdat ze Muzungus (blanken) vervoeren denkt de
Politie dat ze geld kunnen verdienen door ze aan te houden. Daarom zijn we naar Katete geweest en daarna s middags met Sarah en Lena pannenkoeken gegeten. We hadden wat extra boodschappen gedaan, omdat we een feestje van een van de doktoren hadden waarvoor we het een en ander qua eten hebben gemaakt. Pastasalade, bruscheta, tatjiki, quacemole en aubergine in deeg. Ze vonden het erg lekker allemaal. BBQ erbij en het was erg gezellig. Er kwam nog een enorm dronken Zambiaan langs die uiteindelijk met z'n blote vingers de pastasalade ging opeten. Toen hebben we hem toch maar weggestuurd en wat er van de pastasalade over was konden we helaas dus weggooien. Volgende dag erg vroeg op omdat we met een groepje Katete mountain gingen beklimmen. Onderweg stapte Be bijna op een python van 2m groot! Ze schrok uiteraard heel erg , maar gelukkig niet aangevallen! Wat een tocht en ook eigenlijk best zwaar! Hoe hoog de berg is weet ik eigenlijk niet maar we hebben er 4u over gedaan en heb gezweet als een otter. Het mooie uitzicht was het waard, maar ik ga het niet nog een keer doen. Onder aan de berg stonden de auto's alweer klaar en ze hadden koud water meegenomen! Erg lekker als je oververhit en als een rode kool beneden bent gekomen. Straks nog volleyballen en dan is het weekend alweer voorbij.

1. Paul:
    30 maart 2014
    Wat een geweldige verhalen weer.
    Heb alleen wat moeite met je jargon, whaha.
    nog veel plezier verderszz. Dikke kus van paps en mams.
  2. Esther:
    31 maart 2014
    ja ff google erbij halen voor de vertaling zeg maar! haha maar geniet enorm van je verhalen! Dikke kus van Eric en Esther
  3. Kees en Albert:
    31 maart 2014
    hoop dat je nog wel terug komt.....;)
  4. Rick:
    31 maart 2014
    Je hebt cookiemonsters gecreeerd! ;)
    En wat maak je toch een mooie en bijzondere dingen mee!
    Op naar nog vele bijzonder momenten!
    Have fun en zorg goed voor je zelf!

Kus,
  5. Loes: