Lake Malawi

15 maart 2014 - Senga Bay, Malawi

George onze vaste taxi chauffeur heeft ons naar de grens gebracht en had ons al gewaarschuwd dat als we daar aan zouden komen een aantal mannen ons zouden bestormen om Zambiaanse kwachas in te laten wisselen voor Malawiaanse. Na een beetje onderhandelen hebben we wel een goede deal gedaan. Toen moesten we een kantoortje in om in een groot boek onze reisdoel en duur op te geven. Er werd een stempel in onze paspoorten gezet en we konden weer verder. We dachten dat we alles hadden geregeld maar om Malawi in te komen moesten we in een ander kantoortje een formulier invullen. We hebben uiteindelijk voor zeven dagen toegang gekregen. Ging allemaal heel soepel. Toen nog een taxi regelen naar Mutichi of zoiets, want daar moesten we een minibus pakken naar Lilongwe. De taxi chauffeurs probeerde ons af te zetten door een heel hoge prijs te vragen. We wisten ongeveer wat het moest kosten, dus daar trapte we niet in. Toen wilde hij wachten op meerdere passagiers een uur of twee uur maar daar hadden we geen zin in. Toen we deden alsof we een andere taxi wilde pakken zeiden ze oke we rijden wel weg. Na 12km waren op de plek waar we de minibus moesten pakken. Nog gezeik uiteindelijk omdat we hadden begrepen dat de taxi 500kostten en die man bedoelde 500 ieder. In de minibus nog nagevraagd maar dat schijnt een normale prijs te zijn idd. De minibus vetrok pas toen ie vol was. Niet normaal volgepropt met 5 man op een bankje waar maar krap plek is voor 4. Onderweg werden we drie keer door de politie aan de kant gezet en werden onze paspoorten gecontroleerd. Bij de eerste controle moest er een man met de politie mee. Hij probeerde nog de
Bosjes in te vluchten, maar de politie had m in de smiezen. Toen moest de man mee naar kantoor. Toen we eindelijk in lilongwe aankwamen was het busstation nog drukker dan in Lusaka! Niet normaal veel mensen. Er schijnt ook heel veel gejat te worden en eigenlijk is het er niet al te veilig. Toen we bij een soort van barretje onze strategie van een taxi regelen gingen bedenken raakte we aan de praat met een man die ons wel wilde brengen. De man zat daar te eten en wilde ons wel helemaal naar senga bay (onze eindbestemming) brengen. De man is een politie agent en had drie dagen vrij. De man liet een andere man de zware koffer van een van ons dragen en onderweg kwam de man meerder bekenden tegen. We zijn ook nog even naar de bank gegaan om wat extra te pinnen en toen opweg naar senga bay. Wat is Malawi mooi! Super heuvel achting met mooie bomen en meerdere dorpjes op de heuvels. Het was zo mooi dat we gestopt zijn om wat foto's te maken. Drie uur kwamen we na 2,5 uur aan op plaats van bestemming. Toen we de camping op kwamen lopen zagen we en hoorde we vooral het meer al. Het is net of je aan de zee zit zo mooi. De golven hoor je breken en dan ben ik al helemaal in m'n nopjes. We hebben lekker van het uitzicht genoten en savonds vis uit het meer gegeten. Was heerlijk! Het hutje waar we slapen stelt heel weinig voor. Vannacht was er een flinke storm met bliksem en de regen kwam onze hut in! De bovenkant zit namelijk dicht met gaas en daar gaat regen dwars doorheen. Ontbeten met uitsmijter met tomaat en toast. Toen een wandeling in het dorpje gemaakt. Wat een armoede hier. Kleine hutjes met he veel kinderen zonder schoenen en afgedragen kleding. Ze willen allemaal op de foto, super schattig. We zijn rondgeleid door een aantal lokale mensen en die konden ons veel vertellen over het leven hier. Ze leven voornamelijk van de visvangst uit het meer. Vis mogen ze zoveel vangen als ze willen. Bij terugkomst zijn we gaan lunchen en toen hebben we een boot gehuurd om naar lizzard island te gaan. De boot scheurde over de golven. Ik denk dat we drie misschien vier meter de lucht invlogen. Heb mezelf daarom maar goed aan de reling vastgehouden. Super mooi eiland met heel veel rotsen en zonder strand. We zijn met de gids het eiland opgeklommen en helemaal tot de top geklommen over rotsen, takken en door de Bush Bush. Erg leuk om te doen en was ook wel trots op ons zelf toen we op de top stonden. Toen lekker op de boot gezeten en gezwommen. De vissers hebben we ook flink aan het werk gezien. Erg leuk om te zien. Daarna nog lekker rustig aan gedaan en strakjes gaan we Butterfish eten. Ben benieuwd. Morgen hebben we gepland naar de hippo pool te wandelen met een gids.

1. Kees en Albert:
    16 maart 2014
    ik vraag me af of je nog terug komt.....
    weer onwijs gave ervaring, ga zo door!!

Albert
  2. Berrie en carmen:
    16 maart 2014
    Ha Lianne,
    Dat klinkt allemaal wel héél avontuurlijk, maar geweldige ervaring natuurlijk! Geniet ervan, maar ben wel een beetje voorzichtig! Het is in ieder geval ontzettend leuk om je reisverhalen te lezen. Heel veel groetjes van de Limbo's
  3. Esther:
    17 maart 2014
    wat een avontuur! Maar inderdaad blijf altijd voorzichtig en op je hoede hè? ! En echt wel dat je terugkomt! anders komen we je halen! Have fun!
  4. Richard en karin kwadijk:
    18 maart 2014
    Hoi Lianne,

Wat onwijs leuk om jouw ervaringen te lezen en te zien.
    Zo geweldig om dit mee te kunnen maken.
    We blijven je volgen hoor op je reisblog.
    Leuk hoor.

Groetjes Richard en Karin (kwadijk voetbal)