Aankomst in Zambia

8 maart 2014 - Katete, Zambia

Zaterdag 1 maart was het dan eindelijk zo ver! Samen met een vriendinnetje van de studie op naar Zambia met een tussenstop in Harare (Hoofdstad van Zimbabwe). De vlucht is super goed gegaan. Het eten was te doen en onderweg heel veel keus aan films, dus heb me wel vermaakt. In Zimbabwe gingen er best een aantal mensen uit het vliegtuig en al snel kwamen er allemaal schoonmakers het vliegtuig in om alles weer netjes te maken voor de nieuwe passagiers. Naar Zambia zat het vliegtuig weer helemaal vol. Na een uur zijn we weer opgestegen. Op Zambia hebben we bij aankomst een toerisme Visum gehaald en dat ging eigenlijk zonder problemen. We moeten het alleen binnen 1 maand verlengen. Op het vliegveld stond er voor ons al iemand te wachten om ons naar Lusaka backpackers hostel te brengen. De koffers paste maar net in de auto. Heel raar om in de auto als bijrijder links te zitten, vooral met de rotondes. Na een half uurtje rijden met harde Zambiaanse muziek uit de speakers ( erg vrolijke muziek trouwens) kwamen we aan en hebben de man verteld dat we volgende morgen weer vroeg op het busstation moesten zijn om de bus naar het ziekenhuis te nemen. Hij adviseerde ons om daar om vijf uur te zijn, zodat we de eerste bus konden pakken. Dat was erg vroeg aangezien we dus nog maar drie uurtjes hadden om te slapen.

Zondag 2 maart: 'S ochtends vroeg hadden we een probleem omdat er geen werknemer te bekennen was en we nog moesten uitchecken. Ook waren we bang de bus te missen. We hebben daarom maar bij verschillende deuren aangeklopt, maar dat waren allen gewoon bezoekers! Vonden ze allemaal niet heel erg leuk. Bleek uiteindeljk na een half uur de werknemer van de receptie op een bankje in de tuin te liggen. De taxi man stond al voor het hek en stond al klaar om ons te brengen. Op station meteen aangeroepen door verschillende jongens om hun bus te nemen. Uiteindeljk johabie bus genomen, welke de betrouwbaarste blijkt te zijn. Uiteindelijk vetrok de bus pas om 7u omdat de bus nog niet vol was.

Zeven uur later kwamen we aan na een lange rit. Met drie tussenstops waarbij we verschillende verkoopkraampjes met oa. gedroogde stinkende vissen hebben gezien. De Zambianen zijn erg vriendelijk en ook nieuwsgierig waar we vandaan komen. Voor 1 kwacha mocht je op een afgelegen heuveltje je behoefte doen in the open air.
We bleken in dezelfde bus te zitten als een van de dokters van het ziekenhuis Kate. Ze was naar Engeland op en neer voor sollicitatiegesprek en we weten nu ondertussen dat ze de baan heeft gekregen.
We hebben een super groot huis voor ons tweeën. Met keuken, badkamer aparte wc en drie slaapkamers. We hebben alleen geen douche dus we moeten het met de Bucket shower doen. Ook prima want je went er wel aan. We hadden op de dag van aankomst geen stroom en water, maar dat was na een dag gelukkig weer opgelost.
Savonds hebben we nog gevolleybald met werknemers en dokteren van het ziekenhuis. Met super mooi wijds uitzicht over de omgeving.

1. Kees en Albert:
    8 maart 2014
    en je hebt internet....
    klinkt allemaal zeer positief, geniet er maar lekker van!
  2. Esther:
    8 maart 2014
    Wat fijn dat t allemaal goed gegaan is! ben benieuwd naar wat je allemaal meemaakt! veel liefs!!
  3. Adri en Ria Heijboer:
    10 maart 2014
    Klinkt goed en alles is anders, dat maakt het buiten je stagewerk
    nog leuker. Wordt een ervaring om nooit te vergeten.
  4. Rick:
    12 maart 2014
    Wauw! Wat een begin van deze mooie en unieke ervaring! Reizen, stages lopen in het het buitenland.... Het maakt je soms sprakeloos, maar het verandert je uiteindelijk in een storyteller!!! Dikke knuffel!